Ljiljana Čakić: Nikada u životu nisam išla utabanim stazama

Svako vreme ima lidere koji bez obzira na okolnosti uspevaju da ostvare svoje snove. Jedna od njih je i Ljiljana Čakić, vlasnica brenda City Fashion Jewellery koji je postao sinonim za kvalitetan nakit. Ambiciozna dama upustila se u biznis sa asesoarima 2002. godine kada je sa bivšom partnerkom osnovala Dve šmizle, a nakon decenije uspešnog poslovanja, otišla je korak dalje i stvorila brend dostojan svetkog tržišta. Već tri godine, radnja u Čika Ljubinoj ulici nezaobilazna je shopping stanica pripadnicama lepšeg pola, a zahvaljujući jedinstvenim idejama i maštovitom dizajnu, Ljiljana sigurno osvaja tržište Evrope, Australije i Amerike.
U prijatnom razgovoru, ova žena sa jasnom vizijom, otkrila nam je male tajne svog velikog uspeha, kao i planove za budućnost.
Zbog čega ste 2012.godine odlučili da napustite brend Dve šmizle i da osnujete City Fashion Jewellery?
– Svaki brend ima svoj početak, vreme velike popularnost, ali ima i padova. Dok sam vodila Dve šmizle bila sam u partnerstvu, a to znači da morate da pravite kompromise u odlučivanju što nije uvek dobro. Kad moja ideje da izađemo na svetsko tržište nje bila podržana, odlučila sam da ostavim brend koji sam osnovala. Jer nikada u životu nisam išla utabanim stazama već putevima kojim niko ne ide i uvek sam ostavljala trag. Kada sam 2002. godine osnovala Dve šmizle brzo sam napravila bum u Beogradu i od nečega što je bila bižuterija stvorila sam brend na prostorima čitave bivše Jugoslavije. Prva sam počela da otvaram franšize na ex Yu prostoru i to je bio prvi srpski brend koji je 2007. počeo da se prodaje u Hrvatskoj, a svoja predstavništva imali smo i u Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori i Makedoniji. Dobijala sam nagrade za poslovno dostignuće Najbolji iz Srbije i Biznis žena godine. Probijala sam led, a 2008. kada sam među prvima počela da radim distribuciju Swarovski kristala kod nas, rešila sam da počnem da se bavim i dizajnom. Iako se nisam školovala za taj posao, umetnost mi je u krvi jer su se time bavile porodice mojih roditelja. Jedni baka i deda su dizajnirali i proizvodili igračke, a drugi su bili u modnoj industriji i izrađivali su garderobu. Već naredne 2009. poželela sam da proverim kako svet prihvata moje viđenje nakita, pa sam ucestvovala na Sajmu mode u Parizu. Tamo sam predstavila svoju prvu kolekciju u kojoj sam kombinovala Swarovski kristale sa drvetom i poludragim kamenom. To je bilo u januaru i privuklo je veliku pažnju, a već na sajmu u septembru, mnogi su kopirali moju ideju. Kroz čitav radni vek prati me kopiranje mojih ideja.

1p cf 31715

Da li vam to smeta ili vam laska?
– U početku mi je smetalo, a sada sam ponosna na to što se moje ideje dopadaju drugima i što se odlučuju da ih kopiraju. Moje učenice koje su počele da rade sa mnom 2008. i 2009. sada rade u drugim firmama ili su stvorile sopstvene brendove čije proizvode prodaju preko Facebook-a. Većinu nakita koji danas vidite na društvenim mrežama rade ljudi koji su učili zanat od mene.
Sa kakvom idejom ste stvorili novi brend i da li se on vizuelno oslanja na estetiku koja je bila karakteristična za Dve šmizle?
– Ne, u pitanju je nova estetika koja je stvorena sa idejom da se napravi brend ručno rađenog nakita u unikatnim serijama i kao fransizni paket prvestveno bude namenjen inostranom tržištu. Jedan od glavnih razloga zbog kog sam odlučila da krenem u samostalni biznis bio je taj što sa Dve šmizle nisam mogla da idem van granica regiona. Stranci ne mogu ni da izgovore to ime. Zato sam sa starijom ćerkom, koja mi je u to vreme već bila desna ruka u poslu, napravila jednu novu priču. Za ove tri godine, osnovali smo radnju u Amsterdamu, corner u Luksenburgu, imamo partnere u drugim zeljama Evrope, ali i u Americi. Nedavno smo počeli i sa online poslovanjem u Švedskoj, Australiji, a sad kreće i online prodaja u Srbiji. U narednih šest meseci proširićemo se u još nekoliko zemalja.
Po čemu su City Fashion Jewerlly proizvodi prepoznatljivi?
– Naši klijenti uglavnom kažu da prepoznaju naš nakit, ali ne znaju da objasne po čemu. Ukratko, City Fashion Jewerlly odlikuje elegancija, prefinjenost i sklad forme i boje. To je ono što nas odvaja od drugih.

2p cf 31715

Koje materijale koristite prilikom izrade?
– Težimo glamuru i luksuzu, a to nije moguće bez kvalitetnih materijala. Koristimo kristal, brušeno staklo, rodinirane ili aluminijumske lance, Swarovski kristale, a radili smo i mnoge eksperimente sa kožom, krznom, čak i sa suvim cvećem. I sve naše kolekcije su nailazile na odlične reakcije. Trudim se da na svakih mesec ili dva napravim novu kolekciju koja će biti po nečemu prepoznatljiva, tako smo nedavno imali asimetriju koja je podrazumevala jednu manju, a jednu veću minđušu, zatim liniju Atlantida koja je prepoznatljiva po upotrebi minerala gde sam nebrušeni sirov materijal kombinovala sa brušenim kristalom. Posle toga smo prezentovali kratke ogrlice sa dugim privesci što je takođe novina jer je običaj da bude obrnuto. Kolekcija Body conection nastala je tako što nam je na jednom modelu falio kaiš, pa smo odlučili da umesto njega stavimo lanac i da ga spojimo sa ogrlicom. Ta ideja je naišla na veliko oduševljenje naročito kod poznatih ličnosti. Poslednja u nizu linija bila je Miami Beach u kojoj smo radili nakit za plažu.
Kakve modele pripremate za predstoječu jesen?
– Ne mogu mnogo da otkrivam jer pripremamo nakit koji će imati potpuno novu formu, ali će boje biti svedenije i prilagođene jesenjim modnim kolekcijama.

3pp cf 31715

Dizajnirate li sve sami ili imate pomoć ćerke?
– Moja starija ćerka koja mi je bila desna ruka više ne živi u Srbiji tako da ne radi sa mnom, dok mi mlađa pomaže u vođenju blogova i društvenih mreža za inostranu tržište. Volela bih kada bi ona počela i da dizajnira nakit, ali ne mogu da je nagovorim na to, jer je odlučila da studira pozorišnu režiju. Kada je reč o dizajnu nakita, ja sve osmišljavam dok tim mojih saradnika te ideje pretvara u delo. Obično im treba šest meseci do godinu dana da shvate moju estetiku, pa nakon toga mogu samo da ih pozovem telefonom kada dobijem neku ideju, objasnim je, a oni to vrlo vešto materijalizuju. Zahvaljujući tome nisam vezana za Beograd već mogu da putujem svetom i širim biznis, a dizajniram i u avionu, ispod palme na letovanju ili dok se vozim gondolom u Veneciji.
Da li je ključan izbor pravih saradnika za uspeh u poslu?
– Pravi tim je najvažniji jer ne možete sami da vodite brend. Morati imati ljude koje ćete dobro organizovati, a meni je važno da moji saradnici budu puni pozitivne energije, da prate moje vizije i da stalno teže boljem.

3p cf 31715

Šta je ključno da bi jedan brend bio uspešan?
– Ideja i upornost. Ne smete nikada odustajati i uspavljivati se. Oni koji rade, razumeće ove moje reči. U svakom polsu ima uspona i padova, ali mene trenutni neuspesi samo podstiču da budem još bolja. Uvek težim boljem i nikada nisam u potpunosti zadovoljna.
Ko su vaši klijenti? Ima li nekog obrasca?
– U principu nema pravila, ali uglavnom su to žene sa stavom koje već imaju izgrađeni stil. Samim tim, mušterije su uglavnom iznad trideset godina, mada me u poslednje vreme sve češće iznenađuju i mlađe devojke koje jako dobro znaju šta hoće i rado kupuju nakit.
Radite li personalizovanu proizvodnju?
– Među našim klijentima ima dosta javnih ličnosti koje često žele unikatne komade što kod nas mogu i da dobiju. Već godinama nam se dešava da nam mušterija pošalje haljinu koju želi da obuče za neku priliku, a mi joj u skladu sa tim osmislimo nakit.

5p cf 31715

Koliko su vam poznate ličnosti pomogne u brendiranju?
– To je mač sa dve oštice, jer kada ljudi vide nakit na javnim ličnostima misle da je jako skup i da im nije dostupan. Kada sam 2012. godine otvorila radnju u Čika Ljubinoj ulici, mnogi se nisu usuđivali da uđu jer im je izgledala luksuzno i mislili su da nemaju šta tu da traže, a zapravo su cene pristupačne. Čak i stranci koji dolaze, tvrde da je radnja eksluzivna i da u njihovoj zemlji ne postoji tako nešto.
Nakit sa potpisom CFJ prodaje se u mnogim zemljama, da li proizvode prilagođavate tržištu?
– Naravno. Jedna vrsta nakita se radi za Švajcarsku, a potpuno drugačija za Rusiju. Čak i u Americi, recimo za Hjuston pravimo upečatljive modele dok za Čikago nešto svedenije. Vodimo računa o tržištu za koje proizvodimo i prilagođavamo se trendovima u određenim područijima.
Pravite li dugoročne planove? Kakve su vaše ambicije?
– Dugoročni plan je da se proširimo na sve kontinente. Za sada se City Fashion nakit prodaje na na tri kontinenta. Planovi su vezani za osvajanje svetskog tržišta jer smo kod nas uradili sve što je bilo moguće.

Podeli

Scroll to Top