nas nf 17719
16.07.2019

Nada Piliskić: najvažnija fitness preporuka za početnike

Vitko i zategnuto telo san je svake žene, ali samo one najdisciplinovanije uspevaju da dođu do svog cilja. Pravilna ishrana i redovni treninzi neophodni su ako želimo da izgledamo lepo, i što je mnogo važnije da budemo zdravi, ali nije uvek lako odoleti brzoj hrani ili naterati sebe da budemo redovni u treninzima. Upravo o toj motivaciji razgovarali smo s Nadom Piliskić, sertifikovanim personalnim fitnes trenerom i nutricionistom. Ako još uvek ne pratite ovu inspirativnu devojku, obavezno posetite njen blog Fitt by Nada, kao i Instagram profil @nadafitt dok ćete na njenom YouTube kanalu pronaći odgovore na sva pitanja o ishrani i treninzima.
Postoji večita dilema oko toga da li je kada želimo da imamo vitku liniju važnije da se pravilno hranimo ili da treniramo. Šta vi kao stručnjak za fitness i pravilnu ishranu preporucujete? – Kada razgovaram sa svojim klijentima, jako je važno da utvrdimo šta je njihov cilj. Mnogo ljudi zaista želi samo da smrša, ali oni koji se obrate meni, uglavnom se već upoznaju sa mojim pristupom i znaju da ne podržavam nikakva brza rešenja već promenu stila života. Suštinski, zaista se može smršati i bez ikakvog treninga. Svako ko dovede u red svoju ishranu i uskladi je sa svojim ciljem, neminovno će izgubiti kilograme. Isto tako, trening bez korigovanja ishrane neće dati efekat kakav želimo jer primera radi, na treningu potrošimo oko 500 kcal, a samo kroz jedan obrok iz McDonaldsa možemo uneti preko 1500 kcal. Računica je tu vrlo jasna. Takođe, trening nije samo preporučljiv zbog izgradnje mišića i telesne rekompozicije već i zbog pozitivnog uticaja na psihu i bolje raspoloženje. Sve to olakšava sam proces i čini da održavanje ili postizanje vitke linije bude prijatnije.

1nt 17719

Kako ostati dosledan u vežbanju?
- Tako što ćemo otkriti svoju aktivnu strast. Kada trening doživljavamo kao mučenje, sasvim je prirodno da brzo odustanemo. Iz tog razloga, uvek preporučujem da svako za sebe otkrije ono što će mu najviše prijati. Ne voli svako teretanu i nema svrhe prisiljavati bilo koga da to radi kada se samo čeka trenutak odustajanja. Najvažnije je da otkrijete koja aktivnost najviše odgovara vašem temperamentu, u čemu ćete zaista uživati i jedva čekati da odete na trening. To ćete otkriti isključivo isprobavanjem. Teretana, pilates, aerobik, zumba, joga, biciklizam, trčanje, plivanje, ples, borilačke veštine… Zaista ima mnogo opcija i nijedna nije pogrešna sve dok osećate da biste to mogli da radite dugoročno, a ne samo dok ne smršate i dođete do izgleda koji želite.
Koliko je bitno da ne preskačemo treninge?
- Kontinuitet je zaista jako važan. Često kažem da je bolja svakodnevna aktivnost od petnaestak minuta nego jednonedeljni trening od dva sata. Međutim, greška koju početnici često prave jeste preterivanje, pa neretko zacrtaju sebi 5 ili 6 treninga nedeljno. Osim što je odmor vrlo bitan za mišiće, podrazumeva se i postepen ulazak u svet fitnesa kako bi se navike na pravi način izgradile. Tri puta nedeljno opšta je preporuka i idealno je da budu raspoređeni po danima, recimo, ponedeljak, sreda, petak. Tako neće biti dileme i razmišljanja kada otići, a mišići će imati dovoljno vremena za odmor.

Kako motivišete početnike da im redovni treninzi postanu deo svakodnevne rutine?
- Pre svega, tako što im uvek preporučim da pronađu svoju aktivnu strast. To će im pomoći da održe kontinuitet i ne odustanu. Ipak, čak i kada osoba tačno zna koju aktivnost voli, mora da postoji samodisciplina koja će pomoći da se to održi. Motivacija je nešto promenljivo što zavisi od mnogo faktora i sasvim je prirodno da nije uvek prisutna. Ni najnapredniji vežbači nisu uvek motivisani da idu na trening, a kamoli početnici. Zato je jako važno izgraditi samodisciplinu i naterati se da ustaneš iz kreveta i onda kada bi najradije ostao da gledaš TV. Vremenom to pređe u naviku i postane mnogo lakše nego na početku. Trik koji dosta olakšava jeste povezivanje aktivnosti sa nekom svakodnevnom obavezom. Recimo, trening nakon posla. Tako nećete gubiti vreme na razmišljanje o tome kada otići, niti bespotrebno trenirati volju koja je posebno klimava kada ste umorni. Kokretan plan ne bi trebalo da otežava već olakšava proces tako što vas oslobađa svakodnevnog donošenja odluka. Takođe, vreme igra bitnu ulogu jer nema svako istu strukturu dana. Ne postoj tajming koji je idealan za vežbanje – idealno je ono što se uklapa u vaše obaveze. I ishrana, i trening trebalo bi da budu uklopljeni u vaš dan umesto da sve ostalo podređujete tome. To je jedini način da istrajete i sve implementirate u svoju svakodnevicu.
Šta mislite o kratkim intervalninim treninzima?
- Odlična opcija za one kojima je potrebna promena u standardnim treninzima. Intervalni treninzi obično kraće traju, ali su jačeg intenziteta, pa su sjajna opcija za one nemam baš mnogo vremena za trening situacije.

Na čemu bi trebalo da se bazira naša ishrana tokom leta?
- Ishrana tokom leta ne zahteva drastične promene u odnosu na sva ostala godišnja doba, ali ipak postoje neke sitnice na koje treba obratiti pažnju. Prva i najvažnija stavka jeste hidratacija. Naše telo se sastoji od 45-50% vode koju tokom leta mnogo više gubimo. Zvanična preporuka ACSM-a je da na svaka 23 kg telesne mase unesete 1 l vode. Tu se svakako ubrajaju i nezaslađeni napici, kao i namirnice koje sadrže visok procenat vode. Što se ishrane tiče, većini ljudi tokom leta prijaju laganiji obroci. Nemasna mesa, jaja, žitarice, sveće voće i povrće… Uvek napominjem šarenilo na tanjiru koje nam je tokom leta svima dostupno i to treba maksimalno iskoristiti. Često na Instagramu delim fotografije svojih obroka koji su baš takvi, od svega pomalo uz minimalnu pripremu. Ko još voli da uključuje šporet kada je napolju već pretoplo?!
Kako izgleda vaš jednodnevni letnji meni?
- Otkako je stiglo leto, zaista se trudim da što manje uključujem šporet, pa su to najčešće obroci koji se brzo pripremaju. Ono što se mora skuvati, obično skuvam početkom nedelje, stavim u frižider i uzimam po potrebi. To mogu biti jaja, belo meso, leblebije, kukuruz šećerac, grašak… Zaista nema pravila, kako mi se kad šta jede. Svemu tome dodajem sveže sireve, jogurt i neizostavno sveže voće i povrće koje je trenutno baza svakog mog obroka. Ali bih svakako posebno istakla lubenicu i dinju kojima je sada top sezona i bez kojih svoj dan ne mogu da zamislim.

2nt 17719

Poslednje vesti
Ne propustite