Leto 2020
06.03.2016

Najvažniji dodaci ishrani za zdrav izgled kože

Suplementi su poslednjih godina postali vodeći trend za negu kao idealna dopuna delovanju krema, gelova i seruma. Nutrikozmetika je rezultat uske suradnje kozmetičke industrije i nutricionista koja je dovela do čitavog niza dijetetskih proizvoda i prehrambenih dodatka čiji je osnovni cilj borba protiv starenja kože. Glavni adut ovakvih proizvoda jeste da ne hrane samo spoljne slojeve kože kao što to čine tradicionalni preparati, već nutrijenti sadržani u njima hrane i dublje slojeve gde je zapravo koren procesa starenja. I dok neki dermatolozi i nutricionisti smatraju da nutrijenti u svim oblicima, bilo da je izvor hrana, dodaci prehrani ili krema za lice, imaju važnu ulogu u postizanju i održanju zdravog tena, drugi se, pak, slažu da ključ zdrave kože leži jedino u uravnoteženoj i raznolikoj ishrani.
Vitamini koji čine temelj zdrave kože su vitamini C, E i A te vitamini B kompleksa, a od minerala valja izdvojiti selen, bakar i cink. Ukoliko niste sigurni da li dovoljno ovih sastojaka unosite putem ishrane, potrudite se da ih unesete u vidu suplemenata, a mi vam donosimo kratak pregled o tome kako oni deluju na vašu kožu.

Vitamini C i E
Jedno od značajnijih dermatoloških otkrića je otkriće sposobnosti vitamina C i E da se suprostave negativnim posledicama izlaganja suncu. Naime, pokazalo se da vitamini C i E mogu da sprečiti nastanak oštećenja na koži uzrokovanih predugim boravkom na suncu i time pruže značajnu pomoć u borbi protiv karcinoma kože. Osim toga, pomažu i obnovu već oštečenog tkiva.
Vitamini C i E deluju na način da smanjuju delovanje slobodnih radikala koji uzrokuju štetu na tkivima koji imaju važnu ulogu u strukturi kože poput kolagena i elastina. Dokaz tome pruža istraživanje objavljeno u časopisu The Journal of Investigative Dermatology koje je pokazalo da osobe koje dugoročno uzimaju suplemente vitamina C i E imaju manji rizik od opeklina uzrokovanih UVB zrakama. Dodatno, naučnici su utvrdili da su vitamini antioksidativnom aktivnošću zaštitili DNA od oštećenja uzrokovanih štetnim slobodnim radikalima.
Bez obzira na snažno zaštitno delovanje ovih dvaju antioksidansa nije preporučljivo uzimati ih u velikim dozama i neograničeno se odmarati na suncu. Ishranom se može osigurati dovoljno vitamina C unosom citrusnog i bobičastog voća, paprike, brokolija, zelenog lisnatog povrća. Dobri izvori vitamina E uključuju biljna ulja, orašasto voće, semenke suncokreta, avokado i pšenične klice.

Beta karoten i vitamin A
Još jedan važan zaštitnik kože od sunca je antioksidans beta-karoten. Beta-karoten štiti kožu od opasnog sprekta UV zračenja pa se osim u kremama za sunčanje preporučuje i unos putem suplemenata nekoliko nedelja pre jačeg izlaganja suncu. Ali, kako sunce ne bi iznenadilo vašu kožu najpametnije je organizmu tokom cele godine osigurati dovoljno voća i povrća žute do crvene boje kojima boju daje upravo beta-karoten. Na taj način ćete koži pružiti zaštitu od oštećenja uzrokovanih izlaganjem suncu, ali i pružiti preko potreban “materijal” za proizvodnju važnog vitamina A.
Vitamin A je ključan za zdravlje kože. On deluje na mlade ćelije u dubljim delovima kože tako da one sazrevaju i zamenjuju nepotrebne odumrle ćelije. Pri tome je vrlo bitan nivo vitamina A u organizmu jer se čak i najmanji pad ispod normale manifestuje nekim poremećajima, kao što je recimo suva koža.

Vitamini B kompleksa
Vitamini B kompleksa su ključni za čist i mladolik izgled kože. U tom kontekstu je nemoguće izdvojiti pojedini B vitamin kao važniji od drugog. Tako vitamin B2 štiti kožu od pucanja, vitamin B3 pomaže kod suve i upaljenje kože, vitamin B5 vlaži kožu i pomaže u borbi protiv problematične kože, a biotin sprečava sitno perutanje kože.
Namirnice bogate grupom vitamina B su integralne žitarice, mahunarke, orašasto voće i meso.

Selen
Mnoštvo je studija pokazalo da je selen važno oružje u prevenciji karcinoma kože. Ali, čini se da ovaj mineral može pomoći i obolelima. Najbolji prehrambeni izvori selena uključuju integralne žitarice, plodove mora, beli i crni luk, kao i pečurke.

Bakar
U saradnji sa vitaminom C i cinkom, bakar pomaže izgradnju elastina, važne strukturne komponente kože. Prekomeran unos bakra putem suplemenata može uzrokovati zdravstvene poteškoće, ali upotreba krema obogaćenih bakrom učvršćuje kožu i pomaže u očuvanju njene elastičnosti.

Cink
Adekvatan unos cinka pomaže postizanju čistog lica, naročito ako osoba ima probleme sa aknama. Ponekad su akne simptom deficita cinka. Stoga je za čistu kožu poželjno u jelovnik uvrstiti meso pernatih životinja, ribu i morske plodove, semenke suncokreta i susama, kao i jaja.

Poslednje vesti
Ne propustite