23.02.2021

Šta se dešava u našem organizmu kada prestanemo da pijemo kafu?

Znamo da kafa u malim količinima može imati niz benefita po zdravlje jer je ova biljka moćan antioksidant, koji povećava nivo psihofizičke spremnosti i pojačava koncentraciju. Ipak, problem nastaje zbog toga što ljubitelji crnog napitka obično tokom dana popiju mnogo više kafa od preporučene jedne ili najviše dve šoljice dnevno, a da ne govorimo o tome da po pravilu piju veoma jake kafe. Tada svi benefiti izostaju dok istovremeno dolazi do niza loših posledica po zdravlje. Smatra se da konzumiranje kafe smanjuje apsorbciju važnih minerala i vitamina, otežava varenje, dovodi do nesanice, a kofein, kao psihoaktivna supstanca, izaziva zavisnost. Kafa može uzrokovati i ubrzan rad srca, glavobolje, anksioznost… Zbog toga se većina lekara i nutricionista slaže da je uvek pravo vreme da se odreknemo omiljenog crnog napitka, kao i da bi to trebalo da radimo postepeno. Kao što smo već spomenuli, kofein izaziva zavisnost, zbog čega prestanak kozumiranja kafe dovodi do niza neprijatnih simptoma, ali se svaki od njih može ublažiti. Kako? Saznajte u nastavku.

1 kofein

@lucywilliams02

POSPANOST
Kad se organizam navikne na svakodnevni kofeinski boost, teško funkcioniše bez ovog stimulansa. Pad energije i pospanost prvi su i najčešći simptomi koje osećaju osobe kad prestanu da piju kafu, pa stručnjaci savetuju da postepeno prestajemo da konzumiramo kofein. Optimalno je da na sedmičnom nivou odričemo po jedne šoljice. Ako pijete pet šoljica dnevno, narednih nedelju dana smanjite taj broj na četiri, pa na tri i tako svake nedelje dok potpuno ne prestanete da kozumirate ovaj napitak.

2 kofein

@wethepeoplestyle

GLAVOBOLJA
Budući da svakodnevno konzumiranje kofeina menja brzinu dotoka krvi u mozak, glavobolje su gotovo neizbežna kada se odreknete kafe. Studije pokazuju da je umerena fizička aktivnost najefikasnije rešenje za ovaj problem jer se na taj način doprema više krvi u mozak, a vežbanje umanjuje i osećaj umora. Osim toga, važno je da tokom čitavog dana vaš organizam bude hidriran, pa se preporučuje konzumiranje oko 4 litara vode na dan.

3 kofein

@_hollyt

PAD KONCENTRACIJE
Svi znamo onaj osećaj kada nam je teško da se fokusiramo na nešto, a ovaj problem najčešće rešavamo tako što popijemo šoljicu kafe. Pad koncetracije izvestan je kad se odreknemo kofeina, a kako ne biste došli u situaciju da usred radnog vremena ne možete da se fokusirate na posao, najbolje je da svoju omiljenu kafu zamenite matcha čajem. Ovaj napitak sadrži duplo manje kofeina, a bogat je i aminokiselinom L-teanin, za koju postoje naučni dokazi da poboljšava koncetraciju. Ako želite da se potpuno odreknete kofeina, efikasna alternativa mogu biti i čajevi od adaptogenih biljaka, kao što su žen-šen ili sladić.

4 kofein

@honeynsilk

ŽUDNJA ZA ŠEĆEROM
S obzirom na to da kofein utiče na nivo kortizola, kada počnemo da pijemo manje kafa nego obično, može se javiti intenzivna žudnja za slatkišima. Međutim, konzumiranje kolača ili sladoleda u tim trenucima samo kratkotrajno rešava problem dok na duže staze dovodi do još veće želje za šećerom. Na ovaj način lako možete upasti u zamku da jednu supstancu koja izaziva zavisnost (kofein), samo zamenite drugom (šećer). Zato umesto za slatkišima posegnite za bobičastim voćem, urmama ili bilo kojim drugim izvorom prirodnog šećera. Jedno od preporučenih rešenja su jabuke u kombinaciji s puterom od badema jer zdrave masti podstiču dobro raspoloženje i osećaj zadovoljstva, baš kao i slatkiši.

5 kofein

@_hollyt

Tekst: INJournal magazin
Naslovna fotografija: @_hollyt
Foto: Instagram

Poslednje vesti
Ne propustite