24.11.2020

Svi znamo da je voće zdravo, a da li ga pravilno konzumiramo?

Svi smo još u detinjstvu naučili da je voće bogato vitaminima zbog čega je dragoceno i neophodno za zdravlje organizma. Pored toga, odličan je izvor i minerala, poput kalcijuma, magnezijuma, kalijuma, fosfora, natrijuma, hlora, sumpora, cinka, mangana, gvožđa, bakra i joda. Iako svaka voćnica nije ista, većina ima relativno nisku energetsku vrednost, s izutetkom banana i koštunjavog voća, a sadrže i veliku količinu vode (osim koštunjavog voća), kao i biljnih vlakana koja su nam neophodna za pravilan rad probavnog sistema.
Međutim, voće je bogato i šećerima, tačnije fruktozom i glukozom, zbog čega ne bi trebalo neograničeno uživati u njemu. Optimalna dnevna količina za zdravu osobu je između 300 i 400 grama dnevno, a pošto svo voće nema isti glikemijski indeks, jasno vam je da nije isto da li jedete pomorandže ili banane. Osim toga, voće se sporije vari, pa bi trebalo da vodite računa i kada ga konzumirate. Naime, fruktoza lako može da se pretvori u masno tkivo ukoliko jedete voće kasno uveče ili neposredno nakon obroka.

@wishwishwish

KADA JE NAJBOLJE JESTI VOĆE?

Osnovno pravilo glasi da bi voće trebalo jesti na prazan stomak, jer se tada varenje odvija prilično brzo. Glukoza iz voća će odmah otići u krv i biće iskorišćena kao energija za rad organa dok je apsorbcija fruktoze nešto sporija i jetri će trebati vremena da je pretvori u glukozu i pošalje u krvotok zbog čega ćemo ostati neko vreme siti. U skladu sa tim, omiljeno voće može biti odlična zamena za doručak, a možete ga kombinovati i sa žitaricama. Pored toga, voće bi moglo da bude i odlična užina, a trebalo bi da ga jedete najmanje sat vremena pre sledećeg obroka i dva sata nakon prethodnog obroka.
Po jedna ili dve voćkice pre ili nakon treninga takođe su blagotvorne za organizam. Dok će pre vežbanja omogućiti telu da proizvede energiju potrebnu za fizičku aktivnost, nakon treninga će nadoknaditi prethodno istrošene količine glikogena.

@isabellath

VREME KADA BI TREBALO IZBEGAVATI VOĆE

Kada voće konzumirate neposredno nakon obroka, jetra fruktozu ne razlaže na glukozu i ne šalje je u krvotok već je čuva kao rezervu glikogena koja će se pretvoriti u masno tkivo. Zbog visokog glikemijskog sastava, voće ne bi trebalo konzumirati ni uveče jer će naglo povisiti nivo šećera u krvi, a zatim ga i naglo sniziti. Zato učestalo konzumiranje voća pre spavanja može uzrokovati probleme sa varenjem i kvalitetom sna, a dovodi i do viška kilograma.

@wishwishwish

Naslovna fotografija: @isabellath
Foto: Instagram

Poslednje vesti
Ne propustite