21.10.2015

Viktor Drago: Modom se bavim iz vrlo lične pozicije

Ako bismo morali da izaberemo jedno ime koje nas najviše intrigira na hrvatskoj modnoj sceni, onda bi to svakako bio Viktor Drago. Čovek koji je 2003. godine stvorio autorski projekat Cro A Porter, najjači je modni producent sa ovih prostora, otkrio je neka od najvećih imena hrvatskog dizajna, a svojim revolucionarnim pomacima u produkciji uneo je u Zagreb duh svetskih metropola. Svakom novom izdanju, on pristupa sa mnogo energije i strasti, pa je zahvaljujući tome Cro A Porter postao mnogo više od modnog događaja. Ova manifestacija definiše društvenu i medijsku scenu, a za Viktora bi se moglo reći da je osoba koja je pronašla formulu sinergije između mode i umetnosti.
Dok sumira utiske sa nedavno završenog 26. izdanja, razgovarali smo o regionalnoj modnoj sceni, dizajnerima, pravima životinja, Severini…

Nedavno je završen Cro A Porter, kakvi su vaši prvi i utisci i po čemu se ovo izdanje izdvaja u odnosu na prethodna?
– Svaki projekat za mene je drugačiji, kao rad na umetničkom delu ili dizajnerskoj kolekciji. Svaki ima svoju temu, svoje ime, kampanju kojom se najavljuje i duh projekta mora biti u skladu s tim temama. Mi smo više od platforme za prikazivanje kolekcija, a tome i zahvaljujemo to što nas publika prepoznaje kao manifestaciju koja se izdvaja svojim kvalitetom i artističkim elementima. Ova sezona nosi naziv ELECTRIC, a s obzirom na to da nam je 13. rođendan, odlučili smo se na predstavljanje mlađih i novih imena i njihovo pozicioniranje u medijskom kontekstu. To je za nas svojevrsno punjenje novom energijom, dakle zato ELEKTRIC.
Da li se vaš rad na projektu završava u trenutku kada prođe poslednje veče manifestacije ili postoji još mnogo poslova koje tek treba obaviti?
– Projekt traje čitave godine i nikako se ne završava sa gašenjem svetala. To je česta zabluda onih koji ne razumeju pozadinu projekta i kompleksnost produkcije. S obzirom na to da se u celosti finansiramo iz marketinških budžeta, obaveze prema partnerima su ogromne. Moda je više od manekenki na pisti i odeće. U stvari, s tim se najmanje srećem u poslu.

1p vd 221015

Spremate li se već sada za prolećno izdanje?
– Naravno, uspešan projekat znači početak pregovora sa partnerima o novoj sezoni i osmišljavanje novih atrakcija i smernica.
Spadate u osobu koja je otkrila većinu, sada etabliranih, hrvatskih dizajnera, postoji li ime na koje ste najponosniji?
– Jednako sam ponosan na sva imena kojima sam pomogao da dođu do scene, jer upravo njihova različitost senzibiliteta čini kvalitetnu modnu scenu. Iako se oni sami često doživljavaju konkurencijom, za mene su protagonisti čije međusobno preklapanje kreira potrebni modni žamor.
Koji je ključni kriterijum kojim se rukovodite kada birate dizajnere koji će imati revije na Cro A Porteru?
– Prvenstveno lični kontakt i razgovor sa svakim od njih. Naravno, skice i reference su dobrodošle, ali nekad je to i dobra vizija. Mogu slobodno da kažem da sam dobar psiholog i procenitelj karaktera. Odmah znam ko će daleko dogurati, ko je tu zbog kratke slave, čak i ko će mi zabiti nož u leđa. Ali, i taj nož je nekad potreban.
Cro A Porter je na svojim počecima bio pionirski poduhvat na našim prostorima, koliko je bilo potrebno truda da napravite vodeću modnu manifestaciju u Hrvatskoj?
– Svaki početak je težak, ali imao sam dobar “vetar u leđa”, jer imam svoj prepoznatljiv stil rada. Ali još je teže održati nivo i kvalitet i biti relevantan sve te godine.
Kako gledate na trenutno stanje na regionalnoj modnoj sceni?
– Najbitnije je da ona postoji, a sve ostalo će samo doći na svoje mesto. Region zaista ima sjajne talenate koji polako probijaju granice i šire krug svojih poklonika.
Od kada seže vaša ljubav prema modi?
– Iskreno, ja se modom bavim iz vrlo lične pozicije. Kao mlad sam započeo karijeru plesača modernog plesa, ali oduvek sam percepirao, i na neki način, lako razumeo jezik mode. Tada sam shvatio da moda na lakši i brži način, mnogo snažnije utiče na širi krug publike, kreira njihovu stvarnost i emocije. S lakoćom sam dolazio u kontakt sa mnogim imenima sa svetske modne scene i doživeo to, recimo, kao znak da pripadam tom krugu. Onda sam tome pokušao da dam svoj lični pečat. Moji projekti nose deo mog ličnog iskustva i svakako moje estetike. Po tome su bliži pozorištu nego samoj modi.

2p vd 221015

Među mnogobrojnim poslovina koje ste radili jesu i spotovi za Severinu, koliko vam je rad sa njom inspirativan?
– Sa Severinom se u stvari poznajem najduže od svih, jer je moja prva javna saradnja bila upravo sa njom. Kao četrnaestogodišnjak sam plesao u njenom ranom muzičkom uradku. To se pretvorilo u odnos koji je dubok i pun razumevanja i međusobne analize, a sarađujemo svaki put kad se za to desi dobar razlog. Za mene je Severina žena, borac, čovek i prijatelj, a tek onda sve ostalo. Alcatraz je imao sjajan uspeh, ali moj najdraži spot je svakako za pesmu Tridesete.
Veoma ste angažovani i na polju borbe za prava životinja…
– Da, jako sam angažovan na tom polju jer nisam osoba koja okreće glavu od problema ni u kom segmentu života već ih rešavam. Tako problem napuštenih životinja doživljavam kao svoj i problem svih, koji smo dužni rešiti, odnosno zbrinuti svaki život za koji nosimo odgovornost. Ne staje to samo na psima i mačkama, već sav životinjski svet koji smo vezali za sebe i doveli do nivoa zavisnosti o čoveku. A sve divlje životinje trebamo da pustimo na miru…
Postoje li trenuci kada želite da pobegnete od mode i kako to rešavate?
– Zasitim se glupih i netalentovanih, a preterano ambicioznih ljudi koje, i inače, izbegavam. Sama moda ne može da mi dosadi ili da me zasiti, jer nikad nije ista i svaki dan se menja. Zato me i inspiriše.
Možete li sebi da dozvolite da isključite mobilni na dan ili više?
– Činjenica je da sam radoholik i zavisnik o adrenalinu. Pod stresom funkcionišem najbolje, kao na baterije i ni malo mi ne škodi. A kad mi treba mir i vreme za promišljanje učinjenih stvari i onih koje tek slede, zatvaram se u kuću da bih se osamio ili putujem.

3p vd 221015

Foto: Goran Matijašec

Poslednje vesti
Ne propustite