Šetnja kroz grad tokom sunčanog dana uvek je dobrodošla, a ukoliko još i nije besciljno lutanje naokolo (premda nije da se i tome s vremena na vreme ne radujemo) sve se podiže za još jedan nivo. Na sreću, ove nedelje na koju god stranu grada da se uputite postoji barem jedna izložba koju vredi posetiti. Bilo da ste raspoloženi za promišljanja o savremenom načinu života, ili biste se radije vratili u daleku pošlost, galerije imaju po nešto za svakog. Svi prostori su lokacijski prilično blizu, i ako imate jedno lenjo popodne na raspolaganju, još bolje ceo dan, posvetite ga otkrivanju nečeg novog što barem na trenutak može sve ostalo da stavi na pauzu.
Krećemo redom…
WOVEN MEMORY
Ko: Vitorio Bijanki
Gde: Italijanski institut za kulturu
Kada: od 16. juna do 17. jula
Vitorio Bijanki je umetnik neobičnog opusa, koji koristi tkanine za realizaciju svojih dela, zbog čega ona imaju višedimnzionalnu prirodu. Njegovo umetničko istraživanje karakteriše multikulturalnost koja je u bliskoj vezi sa istorijom korišćenih materijala, čija obrada ističe veličanstveni odjek vremena. Na osnovu ovih principa formira se Woven Memory, novo izložbeno poglavlje umetničke produkcije Bijankija čiji ciklus radova, predstavljen u prostorijama Italijanskog instituta za kulturu u Beogradu, posebno slavi lepotu italijanskih lampasa, tradicionalnih tkanina koje evociraju artefakte iz istorije lokalnog zanatstva – simbol ugledne tradicije sa snažnim identitetskim obeležjima.
Na određeni način, lampasi se mogu tumačiti kao vizuelna transpozicija Pohvale stvorova Franje Asiškog. Sa jedne tačke gledišta, bezvremeni cvetni motivi isprepleteni faunom vraćaju život, dok sa druge strane, umetnički gest ga intimno para i otkriva ili munjevito cepa. Nadalje, značenje lampasa krije se u isticanju postojećih nivoa de miseria humanae, a kao što je rekao Sveti Franjo Asiški u vezi sa prethodno pomenutom pohvalom: Blago onima koji to sa duševnim mirom podnose, jer će biti nagrađeni od Svevišnjeg.
THE PAST IN THE PRESENT
Ko: Mihalis Papas i Mihailo Vasiljević
Gde: Galerija Hestia
Kada: od 20. juna do 17. septembra
Iako imaju potpuno različit pristup temi, ono što povezuje umetnike Mihalisa Papasa i Mihaila Vasiljevića jeste interesovanje za tradiciju zemalja iz kojih potiču – Grčke i Srbije.
U skladu sa tim, na izložbi će biti prikazani projekti Ethos i Mitos grčkog fotografa Mihalisa Papasa koji donose fotografije fokusirane na folklornu tradiciju Grčke, odnosno na narodne rituale, verske običaje i narodne nošnje iz različitih krajeva te zemlje. Projekat Ethos – druga strana Grčke je reportažna fotografija koja prikazuje mešavine rituala, većinom paganskog i pravoslavnog porekla. Projekat Mitos – nit Grčke nastavak je projekta Ethos, a započet je u vreme pandemije.
S druge strane, Mihailo Vasiljević u projektu Srpska mitologija, srpskoj mitologiji i tradiciji pristupa iz potpuno drugog ugla. Kod Mihaila fotografije nastaju kroz putovanja na određene destinacije unutar Srbije i bave mešavinom rituala paganskog i hrišćanskog porekla. Vasiljevićeve fotografije nemaju intenzivan kolorit i donose svakodnevne predmete, pejzaže i prirodne fenomene, te ne trpe dekor i inscenaciju.
JUST DO
Ko: Anđela Kopanja
Gde: KvArt BW, TC Galerija
Kada: od 29. juna do 10. jula
Anđela Kopanja jedna je od 17 mladih autora koji su odabrani na konkursu Rising Stars koji je Galerija ŠTAB organizovala na svojoj onlajn prodajnoj platformi Art Dragstor.
Nakon toga, učestvovala je na velikoj kolektivnoj izložbi Perspektiva ’23, na kojoj su se u organizaciji Galerije ŠTAB i umetničke inicijative KvArt BW predstavili svi mladi umetnici prošli na konkursu, a sada će se i samostalno predstaviti u istoj organizaciji u okviru stalnog projekta koji podržava mlade umetnike. Beogradska publika imaće priliku da se na njenoj trećoj samostalnoj izložbi, upozna sa najnovijim idejama i produkcijom nastalom u prethodne dve godine.
Slike koje će biti izložene velikog su formata, živih i neonskih boja, ispunjene svetlosnim kontrastima. U svojim radovima umetnica istražuje društvene odnose, mlade i noćni život, kao i vezu savremenih tehnologija sa „brzim“ načinom života. Prikazujući svakodnevne događaje kroz specifičnu vizuelnost i atmosferu, Kopanja poziva posmatrača da analizira sopstveno okruženje i da se zapita šta se zaista krije iza jednostavno prikazanih kadrova.
Tekst: INJournal magazin
Foto: Promo