Nakon velike akcije italijanske policije otkriveni su sklandalozni podaci o poslovanju brenda Dior koji izradu torbe čija je cena u maloprodaji 2.800 dolara plaća svega 57 dolara
Da li je kupovina Dior torbe na vašoj listi želja? Ako je odgovor potvrdan, da li ostajete pri istoj tvrdnji kada vam kažemo da kompanija LVMH izradu istih plaća svega 57 dolara te da ih prave kineski emigranti u Italiji, koji su plaćeni između 2 i 3 dolara na sat i rade u krajnje nehumanim uslovima? Ovi šokantni podaci isplilivali su u javnost nakon velike akcije italijanske policije koja je otkrila nelegalne pogone u kojima se proizvode torbe brendova Dior i Armani. Među informacijama koje su dospele do medija jesu i podaci da izradu Dior torbe, koja u maloprodaji košta 2.800 dolara, brend plaća svega 57 dolara dok izarada Armani torbe od 1.700 dolara košta 99 dolara. I to nije sve, izađuju ih mahom ilegalni emigranti iz Kine koji rade prekovremeno, bez prava na slobodne dane vikendom i za praznike, a često i žive u istim pogonima tako što umesto kreveta koriste vreće za spavanje.
Kako je došlo do velikog skandala u industriji luksuza?
Da krenemo ispočeta. Industrija luksuza doživela je veliki procvat nakon pandemije pa je potražnja za Dior torbama višestruko porasla i prevazišla proizvodne kapacitete koje imaju fabrike brenda. Da ironija bude veća, ne samo da potražnja za luksuznim torbama raste u vreme kada broj siromašnih postaje sve veći već je Dior drastično povećao cene u poslednjih nekoliko godina. Tako je, recimo, Dior Lady torba 2019. godine u proseku koštala 3.500 dolara, a danas njena cena iznosi oko 5.500 dolara.
Kako bi uspela da odgovore na zahteve kupaca koji su sve veći, kompanija LVMH imala je dva izbora – da sagradi novi proizvodni pogon ili da deo posla preda eksternim kompanijama. Naravno, prva opcija zahtevala je višemilionsku investiciju dok je druga bila znatno povoljnija. Međutim, iako nema ničeg lošeg u tome da kompanija smanji svoje troškove tako što će dogovoriti saradnju sa drugom kompanijom i poveriti joj deo posla, problem je to što je Dior angažovao privatnu firmu koja je u vlasništvu četiri preduzetnika iz Kine u čijim pogonima rade emigrantni iz te zemlje i to uglavnom nelegalni.
Pomenuti vlasnici proizvodnje našli su se na udaru italijanske policije jer su zanemarivali zakon o zdravlju i bezbednosti radnika koji su često bili prinuđeni da rade po 12 sati bez prava na pauzu, slobodne dane i slično. Nakon racije koja je sprovedena u nekoliko improvizovanih fabrika i radionica isplivali su mnogi šokantni podaci među kojima je medijima najzanimljiviji bio taj da luksuzni brendovi kao što su Dior i Armani angažuju ovakve firme za izradu torbi koje predstavljaju statusne simbole te da tu uslugu plaćaju svega 57, odnosno 99 dolara.
Ovakav način poslovanja ne praktikuju samo Dior i Armani, koje su italijanske vlasti stavile pod prismotru, već se trenutno istražuje i model poslovanja još 10-ak luksuznih brendova.
Nakon ovog skandala, Luca Solca, iz kompanije Bernstein Stock Analyst, objasnio je da modni brendovi oko 23 odsto od cene luksuznih torbi troše na nabavku sirovina i izradu, ali se svi trude da te troškove dodatno smanje. Tako recimo za pomenutu torbu od 2.800 dolara, brend sirovine i izradu plaća oko 650 dolara. Prema njegovoj analizi, oko 200 dolara iznose troškovi marketinga za svaku torbu, dok ostali troškovi, poput plaćanja lokala na najeksluzivnijim lokacijama i plate radnika iznose oko 450 dolara. To znači da pomenuta torba brend košta oko 1.300 dolara dok je prodaje za 2.800 dolara, tačnije da je njihova marža veća od 50 odsto.
Kako će se skandal odraziti na poslovanje kuće Dior?
Za razliku od brenda Armani koji se oglasio saopštenjem koje se uglavnom vrti oko toga da oni primenjuju mere kontrole i prevencije kako bi ovakve situacije sveli na minimum te da transparentno posluju, Dior se i dalje ne oglašava. Izgleda da je vlasnik LVHM-a, Bernand Arnault, sa timom svojih marketinških stručnjaka odlučio da ćuti i ne daje povoda da se širi priča o ovom slučaju. Iaonako uskoro kreće kampanja sa Rihannom, koja je novo zaštitno lice brenda, pa verovatno računaju na to da ćemo sve brzo zaboraviti.
Tekst: Ivana Nikolić
Naslovna fotografija: @zinafashionvibe
Foto: Instagram