Šta se dešava u našem organizmu kad se prejedemo tokom praznika i kako da iskorenimo ovu naviku

Pred nama je najlepši deo godine – vreme praznika koje je rezervisano za okupljanje porodice i ljupka druženja uz tradicionalne specijalitete, koji su po pravilu visokokalorični. Mada nema ničeg lošeg u tome da sebi damo oduška i uživamo u najdražim comfort food zalogajima, ukusnim tortama i omiljenom alkoholnom piću, činjenica je da se zbog toga nećemo osećati najbolje, a kad sve prođe verovatno ćemo osećati grižu savesti zbog viška kilograma koje smo dobili u svega nekoliko dana. Osim toga, izvesno je da ćemo se suočiti sa poremećajem probavnog procesa, padom energije, osećajem malaksalosti, glavoboljama…

@matildadjerf

Naime, kada unesemo veću količinu hrane od one na koju je naš organizam navikao, želudac, gde počinje proces varenja, izlučuje više kiseline koja može doći do jednjaka i izazvati žgaravicu. Obilni obroci uzrokuju i, u prvom trenutku, nagli skok šećera u krvi, što rezultira naletom energije, ali vrlo brzo dolazi do naglog pada jer telo počinje da skladišti energiju kao masnoću. Usporava se i proces varenja, što dovodi do nadutost, a pošto više krvi odlazi u gastrointestinalni trakt, javlja se osećaj malaksalosti. Kada je reč o preterivanju u konzumiranju alkoholnih pića, to će najverovatnije rezltirati glavoboljom, lošom koncentracijom i umorom, a ujutru ćete se probuditi veoma gladni, jer je pankreas radio prekovremeno na preradi hrane i pića.

@shecomesincolors

ŠTA MOŽEMO DA PREDUZMEMO DA BISMO IZBEGLI DOBRO POZNATI SCENARIO?

Ograničite količine obroka: Znamo da ovo nije lako, ali najvažnija stvar koju bi trebalo da preduzmete jeste da smanjite svoje porcije. Hrana koju jedemo tokom praznika mahom je visokokalorična tako da nema potrebe da u njoj preterujemo. Najbolje bi bilo da polovinu vašeg tanjira zauzme povrće, četvrtinu proteini i zdrave masti, a poslednju četvrtinu žitarice.

Jedite polako: Našem mozgu potrebno je oko 20 minuta da primi informaciju da je sit, zbog čega je najvažnije da jedete polako i osvešćeno. Po pravilu bi svaki zalogaj trebalo da sažvaćete 25 puta i tako ćete sigurno smanjiti unos kalorija. Takođe, nemojte jesti usput i s nogu već ograničite unos hrane na tri obroka i ako je potrebno još dve užine.

@matildadjerf

Ne izbegavajte biljna vlakna i proteine: Praznične trpeze uglavnom podrazumevaju mnogo ugljenih hidrata i to je i glavni razlog zbog čega dobijamo višak kilograma. Zato povećajte unos proteina, koji će vam pružiti osećaj sitosti, i samim tim će vaše porcije biti manje. Slično važi i za hranu bogatu biljnim vlaknima. Osim što će vas zasititi, ove namirnice će ubrzati proces varenja.

Ogrnaničite unos poslastica i alkoholnih pića: Torte i kolači, kao i alkoholna pića, prepuni su šećera zbog kojih se gojimo tokom praznika. Zato budite umereni u njihovom konzumiranju.

@matildadjerf

Krećite se: Najveći broj porodica praznike provede ispred televizora ili za trpezarijskim stolom, a fizička neaktivnost ne samo da će smanjiti broj kalorija koji naše telo troši već nas i konstantno tera da posežemo za novim zalogajima. Zato je jako važno da i tokom praznika budemo aktivni. Makar i kratka porodična šetnja svakog dana napraviće bitnu razliku.

Naspavajte se: Nedostatak sna česta je pojava tokom praznika, što kao posledicu takođe ima gojenje. Naime, kada ne spavate dovoljno povećava vam se apetit, imate manje energije pa samim tim niste fizički aktivni, a pored toga dolazi i do usporenog rada metabolizma.

@matildadjerf

Naslovna fotografija: @camillecharriere
Foto: Instagram

Podeli

Scroll to Top