Kada imate otvoren um i spremni ste da učite nove stvari onda vam se vrata mogućnosti sama otvaraju. Tako bar misli naša današnja sagovornica Divna Colić, koja stoji iza sve popularnijeg brenda obuće Bulibasha. Ovakav pogled na život doveo je do toga da pre nepune tri godine počne da se bavi proizvodnjom ručno rađene obuće od održivih materijala koja se danas nosi u celom svetu. Međutim, njena avantura počela je i mnogo ranije. Nakon što je 2013. završila Akademiju primenjenih umetnosti dobila je stipendiju za jednogodišnje studije na Javi kada je imala priliku da poseti Bali, gde vrlo brzo počela i da živi. To joj je dalo priliku da se oproba u mnogim umetničkim zanatima, a kako sama priznaje započela je i mnogo različitih projekata pre nego što je osnovala sopstveni brend.
– Nikada nisam imala u planu da se bavim dizajnom i produkcijom obuće, međutim, kada ne blokirate sebe radom u jednoj profesiji već ste otvoreni za nova iskustva, tada univerzum pokreće svoju magiju i postavi vas baš tamo gde bi trebalo da budete. Tako se bar ja osećam. Nisam mogla biti na boljem mestu, u bolje vreme i sa boljom profesijom gradeći ovu divnu, unikatnu priču.
Divna Colić
U kom trenutku je nastala ideja da pokrenete brend Bulibasha?
– Pre nekoliko godina otišla sam na šest meseci u Maroko, gde je čitava priča počela. Tamo su nastali prvi modeli, međutim, ta zemlja je bila veoma izazovna za život, tako da sam odlučila da se vratim na Bali gde živim već osam godina. Znala sam da Indonezija ima jako mnogo prirodnih materija koje možemo da koristimo u proizvodnji, ali i ljude koji su jako vešti kada je u pitanju ručni rad te da postoji velika mogućnost da uspem ukoliko tamo započnem posao. Vremenom se pokazalo da sam bila u pravu.
Koliko vam je trebalo vremena od početne ideje do realizacije čitavog projekta?
– Dosta. Pre nego što sam krenula u ovu avanturu nisam ništa znala o proizvodnji obuće, a ljudi s kojima sam se savetovala uglavnom su mi govorili da odustanem jer je to jako komplikovan proces. Međutim, ja volim izazove, pa sam odlučila da krenem na to kreativno putovanje puno izazova. Prvi modeli izrađivali su se oko godinu dana, jer sam istovremeno sama učila da pletem cipele, okupljala grupu ljudi koje sam učila tom poslu, istrazivala sam ponudu materijala na indonežanskim ostrvima, sticala znanje o modeliranju i kalupima obuće i slično. Smatram da svako ko želi da ima svoju kompaniju mora da zna sve o svakom detalju tog posla. S druge strane, nije bilo lako ni zbog toga što je čitav projekat bio pionirski, a kada ljudima nešto nije poznato, vrlo lako odbijaju da rade na tome. Ali ja sam veoma uporna i uspela sam da ih ubedim da prihvate izazov. Sada smo jedna velika i srećna kreativna zajednica Bulibasha brenda.
Kako danas izgleda proces stvaranja jednog para Bulibasha cipela?
– Imamo dve odvojene produkcije, od kojih se jedna bavi samo pletenjem gornjih delova obuće. Trenutno imamo oko 50-ak zanatlija koje su zadužene za taj deo posla. Oni su jedna jako vesela ekipa i uvek rade uz pesmu i smeh. To su ljudi koji, zbog raznih okolnosti, nisu imali priliku da nađu posao, pa je u Bulibashi njihov život dobio novi smisao. Nakon pletenja gornjih delova, proizvode se đonovi za sandale i cipele. Đonovi se izrađuju bez mašina i bilo kakvih toksina. U skladu s tim, izrada jednog para obuće, u zavisnosti od modela, traje između četiri i pet dana.
Od kojih materijala se izrađuje Bulibasha obuća?
– Materijali su prirodni, ali vrlo čvrsti i dugotrajni. Za pletenje gornjih delova koristimo agel (vrsta palminog lista), i kombinujemo ga s kokosovim lišćem. Da bismo dobili kvalitetne sirovine jako je važno da se žetva odradi na vreme jer od toga zavise dužina i boja lista. Kasnije lišće farbamo bojama na prirodnoj bazi, koje se dobijaju iz različitih biljki dok kožu koju koristimo za izradu đonova nabavljamo u maloj lokalnoj radionici koja obrađuje kožu s Veggetable tanned u Akashia drvetu. Materijali koje koristimo ne sadrže toksine, sve se izrađuje ručno i ujedno pomažemo malim kućnim produkcijama koje na taj način izdržavaju svoje porodice. Svi oni su do sada dobili priliku da prošire svoje poslove, a mi nastavljamo s misijom da pomognemo što većem broju ljudi.
Kakva je simbolika imena Bulibasha?
– Basha na arapskom znači vođa, a Bulibasha je vođa plemena. Moja ideja je bila da osnujem brend koji će biti primer samoodržive proizvodnje i koji će inspirisati i druge da krenu istim putem. Indonezija je zemlja plemena, kulture, raznih jezika i neverovatnog duha, a sve to može da se oseti u imenu Bulibasha. Bali je ostrvo Bogova, magije, slobode i bajki gde se još uvek poštujuju poglavice sela.
Ko su bili vaši prvi kupci – Srbi, Indonežani ili stanovnici Zapadne Evrope?
– Na Baliju se vrlo brzo čulo za naš rad, a nakon samo nekoliko prvih fotografija na našem Instagram profilu počeli su da se javljaju kupci iz svih delova sveta. Trenutno prodajemo Bulibasha obuću u više od 30 radnji širom sveta, a konstantno raste i online prodaja preko našeg sajta. Mene ipak najviše raduje to što postoji veliko interesovanje od strane ljudi s naših prostora.
Koliko vam to što su o vašem radu pisali prestižni magazini, poput Voguea ili Ellea, dodatno daje vetar u leđa?
– S obzirom na to da je Bulibasha još uvek mlad brend s jako velikim potencijalom, veoma sam zahvalna i iznenađena da smo dobili pažnju od tako prestižnih časopisa. Mnogo radim na tome da Bulibasha bude svetski prepoznat brend i svaku priliku da dajem intervju posmatram kao veliki korak napred ka tom cilju. Trenutno radimo narudžbinu za Marvel Studio, za snimanje njihovog novog filma, a uskoro ćemo objaviti više detalja o tome. Veoma smo uzbuđeni što smo dobili takvu priliku!
Kako izgleda život na Baliju?
– Život na Baliju je bajka – predivna energija, neverovatni pejzaži, srdačni ljudi. Čitava Indonezija je jedinstvena i bogata mnogim znamenjima. Ja sam već nakon prvog dolaska bila očarana i poželela sam da počnem da gradim svoj život ovde. Presrećna sam što sam otkrila ovaj deo sveta i što je sada tu moj dom.
• U saradnji s Divnom Colić poklanjamo vam jedan par Bulibasha obuće. Posetite naš Instagram profil @injournal.rs i saznajte detalje giveawayja. Srećno!
Intervju: Ivana Nikolić
Foto: Privatna arhiva