Ovo su ljubavni romani inspirisani romantičnim vezama nekih od najvećih umetnika i naučnika
Dan zaljubljenih obično se obeležava tematskim kolekcijama i modnim kampanjama, novim romantičnim komedijama i eventualno laganim ljubavnim romanima sa bajkovitim happy endom. Međutim, mi smo ovog puta odlučili da se podsetimo nekih od najvećih ljubavih priča u istoriji čiji su akteri bili čuveni umetnici i naučnici. Iako ove velikane uglavnom znamo po njihovim remek-delima ili naučnim dostignućima po kojima će zauvek ostati upamćeni, ono što ih čini sasvim običnim ljudima jesu njihove ljubavi. Zato vam na dan Svetog Valentina donosimo 15 književnih naslova o ljubavima najvećih umova svog vremena.
ZBOGOM ORUŽJE (Ernest Hemingvej)
Ovo je polu-autobiografska priča o prvoj velikoj ljubavi čuvenoh pisca i avanturiste. U vreme kada se Hemingvej oporavljao od rana zadobijenih na frontu u Italiji tokom Prvog svetskog rata zaljubio se u, sedam godina stariju, bolničarku Agnes von Kurovski. Po njoj je stvorio lik Katrine Berkli u romanu Zbogom oružje, a radnja se u najvećoj meri oslanja na odnos koji su imali. Glavni muški lik je Frederik Henri, mladi Amerikanac koji je 1917. prekinuo studije arhitekture u Rimu kako bi se pridružio italijanskog vojsci na italijansko-austrijskom frontu. Tamo radi kao ambulantni vozač, a na terenu upoznaje britansku bolničarku Katrin sa kojom se upušta u, najpre površnu, ljubavnu vezu. Za vreme jedne bitke kod Soče, rovovska granata mu zadaje tešku povredu noge, a vreme oporavka provodi u bolnici u kojoj Katrin radi. Njihov odnos se razvija i ona ostaje trudna. Kada se Frederik oporavi i vrati na ratište biva osumnjičen da je nemački špijun zbog čega je prinuđen da beži sa Katrin.
MALI FLAUTISTA (Eduardo Mane)
Priča o strasnoj vezi između čuvenog slikara Eduara Manea i mlade umetnice Eve Gonzales. Ona je imala dvadeset godina kad su je 1869. predstavili tridesetsedmogodišnjem Eduaru Maneu, autoru skandalozne slike „Doručak na travi“. Eva ne sluša svog zabrinutog oca koji je upozorava na lošu slikarevu reputaciju i objašnjava joj da je njegovo delo Mali flautista zapravo portret njegovog vanbračnog sina. Ona se i sama bavi slikarstvom i ubeđena je da njen umetnički talenat može procvetati samo uz Maneovu podršku.
Uskoro počinje često da navraća u njegov atelje i postaje Maneova ljubavnica – ali i njegova najposvećenija učenica. Biće to početak jedne tajne veze, burne i veličanstvene, isprekidane putovanjima, sve do neobičnog nestanka ove mlade žene 1872: nosila je Maneovo dete koji se gnuša skandala, osim kad je reč o slikarstvu. Razdvojeni sudbinom, oni neće ni biti svesni da će se ubrzo ponovo sresti.
U ovoj priči oživljen je i duh Pariza u Drugom francuskom carstvu – veličanstvenom periodu francuske umetnosti kada su stvarali Zola, Mone, Dega, Renoar…
POSLEDNJA GETEOVA LJUBAV (Martin Valzer)
Potresna i nežna priča o nemogućoj ljubavi velikana nemačke književnosti. U svojoj starosti, tačnije sa sedamdeset i tri godina, čuveni pisac i slavni udovac zaljubljuje se u devetnaestogodišnju Ulrike fon Levecov. Njih dvoje razdvaja jaz od pola veka, ali Gete sebi govori: Moja ljubav ne zna da imam preko sedamdeset. Ni ja ne znam. Oni razmenjuju poglede, reči, ljube se na Geteov način, jer on smatra da za poljubac nisu bitna usta već duša. Zato njihov odnos postaje predmet ogovaranja, a ne mareći za svoje godine, Gete upućuje Ulrike bračnu ponudu… Centralni momenat romana ipak je vezan za piščevu borbu da se „izleči“ beznadežnih emocija, a kako to na kraju postiže i po koju cenu saznaje u romanu.
RODENOVA LJUBAVNICA (Heder Veb)
Opčinjujuća priča o umetnosti i ljubavi tokom Bel Epoka u Francuskoj opisuje burnu i strastvenu vezu između čuvenog vajara Ogista Rodena i Kamij Klodel, njegove učenice, muze i velike ljubavi. Devetnaestogodišnja Kamij Klodel, nadarena vajarka puna nade, dolazi u Pariz, ali umesto da je slave, kritičari joj osporavaju talenat, nazivaju je imitatorom, osuđuju senzualnost njenih skulptura kao nedoličnu. Povrh svega, zbog sramote koju donosi porodici, odbacuje je i majka.
Kada upozna znatno starijeg Ogista Rodena, koji joj postaje tutor i ljubavnik, njihova strast inspiriše ih da stvaraju dela koja pomeraju granice u shvatanju moderne umetnosti. Pa ipak, rastrzana između dve svoje velike ljubavi – Rodena i vajanja – Kamij će sagoreti u svojoj strasti i njene opsesije je odvode u ludilo. Ovo je slojevit istorijski roman koji dočarava neuhvatljiv duh jedne umetnice, žene čiji je ogroman talenat umalo zasenila njena snažna ljubav prema Rodenu.
Z: ROMAN O ZELDI FICDŽERALD (Teris En Fauler)
Kada se dražesna, bezobzirna južnjačka lepotica Zelda Sejr upozna sa F. Skotom Ficdžeraldom na igranci u kantri klubu 1918, ona ima sedamnaest godina a on je mladi poručnik u vojsci raspoređen u Alabami. Nedugo potom „neosvojiva“ Zelda se zaljubljuje u njega uprkos njegovoj neprikladnosti: Skot nije ni bogat ni ugledan, pa čak ni Južnjak, i neprestano tvrdi, besmisleno, da će mu pisanje doneti i bogatstvo i slavu. Njen otac nije nimalo pod utiskom. Ali nakon što Skot proda prava za prvi roman S ove strane raja, Zelda se optimistično ukrcava u voz za sever, da se uda za njega, a da ostalo rešava usput.
Uslediće nezamislivi uspeh pisca, a Skot i Zelda će postati žive legende. Svi žele da upoznaju vatrenog autora skandaloznog romana – i njegovu dovitljivu i još skandalozniju ženu. Svako mesto na koje odu postaje igralište: Njujork, Long Ajlend, Pariz i Azurna obala – gde se priključuju beskrajnoj zabavi glamurozne, katkada osuđene na propast „izgubljene generacije“, kojoj pripadaju i Ernest Hemingvej, Sara i Džerald Marfi i Gertruda Stajn.
Sve izgleda novo i moguće, ali da li će zadugo ostati tako?
ŽENA KOJA PLAČE (Soe Valdes)
Roman o fatalnoj ljubavi Pabla Pikasa i Dore Mar, o samoći i onima koji imaju veru u umetnost i strast koja nema granice. Četrdeset godina nakon smrti Pikasa, Soe Valdes proniče u dušu žene koja je bila spremna na sve zarad ljubavi i daruje nam pronicljiv i uzbudljiv roman o strasti koja nema granice.
Kroz nesvakidašnju priču o životu Dore Mar, autorka nas vodi od okruženja pokreta koji je snažno obeležio 30-te godine XX veka, do venecijanskih kanala i ulica u kojima je Dora provela poslednje dane u javnosti. Između prizora Kastrove Kube i pariskog egzila, Soe do tančina opisuje veličanstvene nadrealističke fotografije Dore Mar i slikovito predočava vrline i mane jednog od najvećih genija svih vremena, Pabla Pikasa.
FJORDOVA LJUBAVNICA (Dženifer Kaufman, Karen Mak)
U burnom i živopisnom Beču s kraja devetnaestog veka, Mina Bernajs je žena oštrog i britkog duha, obrazovana družbenica otmenih dama. Ne želeći da se uda i osnuje sopstveni dom, provodi godine radeći za površne i naporne žene, zarobljena u društvenom vakuumu, ni služavka, ni gospodarica. Pošto iznenada dobije otkaz, zatiče se na ulici i ne ostaje joj mnogo mogućnosti. Godine 1895. grad je pun avangardnih umetnika, pisaca i revolucionarnih ideja, ali za ženu brak i dalje predstavlja jedinu mogućnost da se obezbedi. U očajanju Mina traži pomoć svoje sestre Marte. Međutim, Marta ima sopstvene probleme – šestoro male dece i nezainteresovanog muža posvećenog poslu koji je, igrom slučaja, blistavi ali nadmeni Sigmund Frojd.
U to vreme Frojd je samo profesor koji pokušava da napreduje uprkos otporu kolega i njihovim napadima na njegove teorije, koje se uglavnom vrte oko seksualnog nagona. Ali dok je Marta zgrožena i zgađena „pornografskim“ teorijama svog muža, njena sestra je zadivljena njegovim zapanjujućim otkrićima. Mina je sve ono što Marta nije – intelektualno radoznala, privlačna i strastvena. Između Mine i Frojda razvija se nešto što u početku liči samo na duhovnu bliskost, međutim, ispod površine krije se nešto daleko burnije – neizbežna katastrofa od koje Mina neće moći da pobegne.
U ovoj zanosnoj priči o ljubavi, odanosti i izdaji, mašta i stvarnost se neosetno prepliću. Posle mnogo godina istraživanja, Karen Mak i Dženifer Kaufman stvorile su neodoljiv portret nezaboravne žene i prikazale njenu borbu da ljubav prema svojoj sestri pomiri sa opsesivnom žudnjom prema njenom mužu, slavnom ocu psihoanalize.
ZAVESTI INGRID BERGMAN (Kris Grinalg)
Izuzetna pripovest o ljubavi dvoje nezaboravnih ljudi – glumice Ingrid Bergman i legendarnog fotografa Roberta Kape. U tek oslobođenom Parizu, 1945. godine fotograf Robert Kapa posle 10 godina snimanja užasa i nasilja, istraumiran bitkama, utapa tugu u alkoholu i čezne za promenom. S druge strane Ingrid Bergman su poslali da zabavlja trupe i, kad je zakoračila u hotel Ritz, očarala je Kapu. Od trenutka kad joj je ispod vrata proturio ceduljicu sa šaljivim pozivom na večeru, oboje su bespomoćni pred uzajamnom privlačnošću. Umorna od braka bez strasti i filmskog studija koji je kontroliše, Ingrid očajnički žudi za slobodom i uzbuđenjem.
A Kapa je voljan da joj udovolji: večere u kafeima koje on ne može da priušti, noćne šetnje uz Senu, ples u noćnim klubovima… On nju vraća u život, a ona ispunjava prazninu u njemu. Stavljajući sve na kocku, i Kapa i Ingrid su stavljeni pred strašan izbor.
LOVAC NA BOGATSTVO (Dejzi Gudvin)
Godine 1875. austrijska carica Sisi je žena koju želi svaki muškarac, a kojoj svaka žena zavidi.
Šarlot Berd bogata naslednica koju tek uvode u društvo. Ne snalazi se najbolje u tesnim stegama puritanskih strogih pravila i odušak pronalazi u novom hobiju – fotografiji, umetnosti koja još uvek izaziva sumnjičavost u visokim krugovima.
Kapetan Bej Midlton je privlačan, mlad i najbolji konjanik u Engleskoj. Pošto mu je porodica osiromašila, ostao je bez nade da će moći da kupi konja koji mu je potreban da bi pobedio u Velikoj nacionalnoj trci. No, kada Šarlot upozna Beja, stiče utisak da je on u potpunosti razume i ne vidi u njoj samo bogatu naslednicu.
U Englesku ubrzo dolazi austrijska carica Elizabeta, slavna lepotica Sisi, da bi pobegla od uštogljenog austrijskog dvora koji je guši i da bi tu provela lovnu sezonu. I sama izvanredna u sedlu, Sisi zahteva da joj obezbede najboljeg putovođu u Engleskoj. U pratnju joj je dodeljen kapetan Midlton. Slab na žensku lepotu i neodlučan u svojim ambicijama – izuzev u jednoj, da pobedi na Velikoj nacionalnoj trci – Midlton započinje romansu sa caricom.
Zapleten u mrežu osećanja, između otresite ali neugledne engleske devojke i ohole i zanosne carice, Bej nas vodi kroz neodoljivu priču o javnom životu i tajnim čežnjama velikih istorijskih ličnosti edvardijanskog doba.
TENOR LJUBVI (Meri di Mikele)
Iako je svojim glasom osvojio svet pre jednog veka, Enriko Karuzo i dalje važi za najvećeg tenora u istoriji opere. U ovom izuzetnom, veoma maštovitom romanu čuvene pesnikinje Meri di Mikele, otkrivamo čoveka koji je život voleo strasno koliko i muziku, čoveka koji je voleo ljude, a oni njega za uzvrat obožavali.
Godine 1897. mladi tenor Enriko Karuzo stiže u Toskanu, gde ga u kuću prima porodica Ðaketi. U Livornu tokom letnje sezone peva sa Adom Ðaketi, lepom, mladom sopranistkinjom. Dok udata Ada nema mnogo strpljenja za neiskusnog mladića kog ubrzo otpisuje kao „tenorčića“, njena mlađa sestra Rina, kojoj još nije ni sedamnaest godina, na prvi pogled se nepovratno u njega zaljubljuje. S napretkom Karuzove karijere, produbljuju se i Adina osećanja prema njemu i on biva primoran da bira između dve sestre.
Njujork 1903. Karuzovi odnosi s dvema sestrama izmiču kontroli i baš usred javnog skandala on stiče svetsku slavu i bogatstvo s druge strane Atlantika. U Americi sreće stidljivu, usamljenu Doroti Bendžamin, i dok Rina očekuje njegov povratak kući u Italiju, Karuzo se još jednom zaljubljuje.
Tekst: INJournal magazin
Foto: Instagram (@maryljean)