Da li vam Pantone 219 C nešto znači? Trebalo bi. U pitanju je Barbie pink boja koja je trenutno svuda oko nas. Zaista ne pamtimo da je nekada ranije stvoren ovoliki hype oko nekog filma, čije je marketinška strategija toliko pompezna da se mnogo pre premijere uvukao u sve pore našeg života. Barbie estetika odavno je osvojila modni i beauty svet, a u poslednji nekoliko meseci imali smo više od 800 Barbie edicija svih mogućih proizvoda – od Nyx šminke, Moon četkice za zube, uvijača za kosu, rolera, aksesoara, Crocs papuča, Superga patika, Fossil sata, Barbie tepiha i odeće za pse pa sve do Barbie kolekcije u Zari. Da ne govorimo o nizu ružičastih proizvoda koji su lansirani, a koji nisu nastali u direktnoj saradnji sa kompanijom Mattel.
Kada svemu tome dodamo i mudro osmišljenu globalnu turneju na čelu sa Margot Robbie (kojoj je ova uloga donela status najplaćenije glumice na svetu), Gretom Gerwig i Ryanom Goslingom, kao i spektakularne premijere filma u Los Anđelesu i Londonu, jasno je da živimo u Barbie eri.
Ružičasta avantura nije izostala ni u Beogradu. Na pretpremijeri filma u CineStar bioskopu u Ada Mallu priređen je spektakularan događaj sa velikim brojem VIP zvanica, a svi prisutni imali su priliku da se fotografišu u kutiji za Barbie lutke i u ružičastom kadilaku, a ako nas pitate, nikada ranije na jednom mestu nismo videli toliko devojaka u roze outfitima. Čitava priča nastavljena je ovog vikenda jer je u CineStar bioskopima širom zemlje organizovan Barbie vikend, a veliki broj gledalaca imao je priliku da osvoji čitav niz nagrada inspirisanih najpopularnijom lutkom na svetu.
Iako nas sam film nije ni oduševio ni razočarao – da budemo precizniji dobili smo više nego što smo očekivali, ostaje pitanje zbog čega su odrasle osobe (poput mene) opsednute filmom o lutki, koja je pritom istorijski problematična zbog nametanja nerealnih standarda lepote? Istini za volju, Barbie kroz godine jeste evoluirala. Kako se u svetu razvijala svest o tome da žene mogu i treba da se bave apsolutno svakim zanimanjem kojim žele, tako se razvijala i Barbie. Dobili smo Barbie astronautkinje, Barbie naučnice, Barbie sportistkinje i mnoge druge, što smo i videli na samom početku ostvarenja Grete Gerwig. Međutim, zašto nas je toliko opčinio film koji teme kao što su žene i ženska prava, porodica, patrijarhat, ali na kraju i individualnost i ispunjavanje punog potencijala svakog pojedinca obrađuje na prilično površan način?
Nostalgija
Ako ste, poput mene, odrastali 80-tih i ranih 90-tih godina verujem da ste imali bar jednog rođaka ili člana porodice koji vam je donosio Barbie lutke iz inostranstva. U mom slučaju, to je bio tata, koji se svaki put vraćao iz Nemačke sa novom lutkom, kuhinjom, kućicom, garderobom i svim ostalim propratnim Barbie stvarima. S drige strane, igranje sa barbikama za mene i moju generaciju bila je neka vrsta glamuroznog bega od stvarnosti, pa nam povratak omiljene lutke iz detinjstva, sa svim tim roze stajlinzima i šminkom, pruža neku vrstu utehe. Pored toga, film odiše pozitivnom energijom, a Barbie je uglavnom nasmejana što nam daje dodatni boost.
Ako svemu tome dodamo da je ova godina izuzetno turbulentna za Srbiju (a bila je i skoro svaka prethodna) onda nam je nada koju ovaj film pruža itekako potrebna. Pritom se i sam film završava happy endom – Barbie tokom filma evoluira i šalje nam jasnu poruku – ako sam ja mogla da promenim svoj život, možeš i ti!
Dosledna marketinška strategija
Istina je da je Barbie u većini nas probudila nostalgična osećanja iz detinjstva, ali opsesija je dodatno pojačana mudrom marketinškom srategijom. Otkako smo prošle godine videli prve kadrove filma pa sve do sada, Barbie sadržaj doslovno je osvojio drštvene mreže, a posebno je bio prisutan u poslednjih nekoliko meseci.
Međutim, nismo postali opsednuti samo Barbie lutkom već i roze bojom koja je simbol ovog brenda, što je i logično ako imamo u vidu doslednu kampanju filma. Jednostavno je – što više puta nešto vidimo, to nam postaje bliže, a već godinu dana bukvalno smo „bombardovani“ kampanjom za ovaj film.
Poruka za kraj
Činjenica je da se Barbie vratila i donela nam važnu poruku – da možemo sve. Kao što smo već rekli, Barbie u filmu evoluira, razmatra egzistencijalne teme, kao što su naša svrha u ovom svetu, pa čak i pitanje smrti. Servira nam lekciju da smo svi višeslojna i višedimenzionalna bića, kao i da to što nosimo ružičasru boju ne znači da ne možemo da razmatramo društveno-politička pitanja. A tu je i utešna doza nostalgie – osećaj koji je teško ignorisati.
Tekst: Ivana Nikolić
Foto: Instagram (@barbiethemovie), CineStar/Irina Duplevskaja