S obzirom na to da se socijalno distanciranje pokazalo kao najefikasniji način u borbi protiv širenja koronavirusa, najveći broj kompanija omogućilo je zaposlenima da rade od kuće tokom pandemije. Mnogi su se upravo sada prvi put suočili s ovakvim načinom poslovanja i upoznali se sa svim njegovim prednostima i manama. Udobnost vlastitog doma i slobodna organizacija vremena pružaju nam mogućnost da provedemo dan u pidžami, da pustimo muziku koju želimo i da ne gubimo vreme na putovanje do posla i povratak kući. Ipak, postoji i druga strana medalje koja od nas zahteva da budemo samodisciplinovani kako bi i van radne atmosfere bili produktivni. Gorka je činjenica da su se mnogi poslednjih nedelja suočili s burnoutom jer nisu znali kad njihovo radno vreme počinje, a kad se završava.
Brojni stručnjaci, uglavnom iz oblasti psihologije, osmislili su niz tehnika koje omogućavaju veću produktivnost, svejedno da li ste u kancelariji, u svom domu ili na putovanju. Upravo ove tehnike mogu vam pomoći da efikasno obavljate poslovne zadatke tokom pandemije, a za početak bi trebalo da znate da je jako važno da sami sebi svakog dana odredite radno vreme i da u tom periodu ne obavljate druge obeveze. Isto tako, u slobodno vreme nemojte da radite niti da razmišljate o bilo čemu što se tiče vaše profesije.
POMODORO TEHNIKA
Pomodoro tehnika omogućava produktivniji rad jer zahteva od vas da jasno odredite vremenske periode tokom kojih ćete biti fokusirani na posao i one tokom kojih ćete praviti pauzu od istog. Autor ove tehnike Francesco Cirillo vodio se principom da će redovne pauze povećati našu ukupnu efikasnost.
Kako da primenite ovu tehniku na rad od kuće?
Odredite zadatak na koji ćete se fokusirali, a potom podesite tajmer na 25 minuta – to je vreme tokom kog ćete raditi bez prekida, a potom napravite pauzu u trajanju od 3-5 minuta. Isti postupak ponovite još tri puta, a nakon četiri ciklusa odnosno oko dva sata rada, napravite dužu pauzu (15-30 minuta), pre nego što započnete još jedan Pomodoro ciklus. Ponovljajte ovaj postupak sve dok ne završite sve dnevne obaveze.
PRINCIP 3 NAJVAŽNIJA ZADATKA
Svima nam se dešava da nam pažnju odvuku nebitne stvari na koje trošimo mnogo više vremena nego što bi trebalo i zbog toga je ova tehnika tako efikasna. Ona vas uči da se fokusirate na zbilja bitne zadatke koji zahtevaju vaš pun potencijal.
Kako da primenite ovu tehniku na rad od kuče?
Svake večeri odredite tri glavne obaveze za sutradan i zapišete ih numerički prema prioritetu. Ujtru pogledajte listu i fokusirajte se na prvi zadatak sve dok ga ne obavite. Potom napravite pauzu i krenite u obaljanje druge obaveze, a potom i treće. Tek tada, ukoliko imate vremena, možete da se posvetite i drugim manje bitnim poslovima.
PRINCIP TIME BOXING
Time boxing funkcioniše upravo onako kao što zvuči. U pitanju je tehnika upravljanja vremenom koja zahteva od vas da tačno odredite period u kom ćete završiti određenu obavezu. Ovakav način organizacije ima dve prednosti: stvaranjem rokova koji ograničavaju vreme koje posvećujete svakom zadatku bićete znatno efikasniji, a s druge strane ćete dobiti i uvid u to na šta ste potrošili najviše vremena.
Kako da primenite ovu tehniku na rad od kuće?
Isto kao i kada je reč o prethodnoj tehnici, najvažnije je da napravite listu obaveza koje bi trebalo da obavite sutra. Zatim odredite koliko vam je vremena potrebno za svaku od njih i imajte na umu da bi ovde trebalo da budete realni. Kad sutra počnete da radite, najpre podesite tajmer za prvi zadatak i potrudite se da ga obavite u zadatom roku, a onda pređite i na naredne zadatke. Ukoliko ne uspete da završite neku obavezu u zadatom roku, nemojte da brinete. Na ovaj način ćete dobiti uvid u to šta vam nepotrebno oduzima vreme, a potom ćete moći i da preduzmete korake da to suzbijete.
RECITE NE
Svi mi na raspolaganju imamo 24 časa dnevno što znači da ne možemo baš sve da postognemo ma koliko se trudili. Kao što je Oprah Winfrey jednom prilikom rekla: Možete sve imati. Samo ne odjednom. Njenu čuvenu izjavu možete primeniti i na svoju produktivnost – svakodnevno imamo ograničenu količinu vremena, energije i pažnje, pa bez obzira na to koliko ste efikasni i koliko tehnika za povećanje produktivnosti savladate, moraćete da naučite da kažete ne svemu što vam u određenom trenutku ne prija ili vam bespotrebno troši vreme.
Kako da primenite ovaj princip na rad od kuće?
Znamo da je teško da odbijete ljude ukoliko to niste praktikovali do sada, ali sve je stvar navike. Za početak nemojte odgovarati na pozive prijatelja u periodu koji ste odredili za rad i nemojte praviti pauzu da bi partneru postavili sto ili spremili ručak. Sve to može malo i da sačeka.
Naslovna fotografija: @viktoria.dahlberg
Foto: Instagram