Blue Monday: da li je ovo zaista najdepresivniji dan u godini?

Da li je treći ponedeljak u januaru zaista najdepresivniji dan u godini ili još jedan marketinški trik?

Tačno dve decenije, treći ponedeljak u januaru poznat je i pod nazivom blue monday i označava najdepresivniji dan u godini. Ovaj koncept toliko je popularizovan u poslednjih 20 godina da verujemo da gotovo da nema osobe na planeti koja ne zna za „plavi ponedeljak“, a nije ni mali broj onih koji očekuju da će se osećati loše čitavog dana. Ovo je navodno dan kada se nakon prazničnih slavlja i euforije koja je vladala susrećemo sa gorkom realnošću, period kada dugovi i troškovi koje smo pravili u decembru dolaze na naplatu i kada većina nas shvata da novogodišnje ciljeve koje smo zapisali u naletu optimizma verovatno nećemo ostvariri. Međutim, ima li ovaj koncept utemeljenje u nauci ili je samo još jedan marketinški trik?

KAKO JE NASTAO BLUE MONDAY?

Verovali ili ne, blue monday koncept nastao je 2005. godine kada je britanska kompanija Ski Travel proglasila treći ponedeljak u januaru za najdepresivniji dan u godini. Ovu tvrdnju navodno su potkrepili naučnim istraživanjem koji su samostalno naručili, a zapravo se radilo o tome da su angažovali psihologa Cliffa Arnalla koji je osmislio ovaj koncept zahvaljujući kome su Ski Travel, ali i mnoge druge kompanije, zaradile ozbiljne svote novca.

Arnall je navodno pronašao fomulu za određivanje najdepresivnijeg dana u godini tako što je uzeo nekoliko ključnih varijabli kao što su loše vremenske prilike koje u ovo doba godine vladaju na severnoj hemisferi, zatim visina duga koji imamo, kao i činjenica da će većina primiti platu tek za 10 dana. Uzeo je u obzir i da je ovo period kada je već prošlo dovoljno vremena od praznika tako da je euforija potpuno isčezla, kao i činjenicu da većina polako odustaje od svojih novogodišnjih odluka.

Iako su se brojni psiholozi i drugi naučni radnici usprotivili ovom konceptu, tvrdeći da blue monday nije zasnovan na nauci već na proizvoljnom računanju, kampanja za najdepresivniji dan u godini bila je toliko agresivna da su svi počeli da veruju u „plavi ponedeljak“. Naravno, u čitavu priču nije učestvovao samo Ski Travel već i ogroman broj drugih kompanija koje su shvatile da ljudi imaju tendenciju da više troše tog dana kako bi izašli iz depresije koja zapravo i ne postoji.
S druge strane, stručnjaci upozoravaju da je ovaj koncept doveo do toga da se veliki broj ljudi zaista oseća loše tokom „plavog ponedeljka“ upravo zbog sugestije koju imaju brojne marketinške kampanje.

BLUE MONDAY VS ZIMSKI BLUZ

Za razliku od „plavog ponedeljka“ koji je zapravo nastao kao rezultat mudro osmišljenje marketinške kampanje, sezonski afektivni poremećaj, poznatiji kao zimski bluz ili januarski bluz, naučno je utemeljen tip depresije koji se u ovom perodu godine javlja kod mentalno zdravih ljudi. Nastaje zbog povećanja lučenja melatonina (hormona koji reguliše san) i smanjenog lučenja serotonina (regulatora raspoloženja). Zbog mračnih zimskih jutara tokom kojih organizam nema okidač za lučenje ovih hormona, remeti se uobičajeni ritam budnosti i spavanja. Nedostatak sunčeve svetlosti dovodi i do nedostatka vitamina D što, između ostalog, može prouzrokovati simptome depresije. Stoga, ukoliko se osećate loše poslednjih dana, ne brinite niste jedini. Najbolji način da izađete iz januarskog bluza jesu šetnje i druge fizičke aktivnosti ili povezivanje sa ljudima koji vam prijaju. Ukoliko vam ova formula ne pomogne, najbolje je da potražite stručnu pomoć.

Tekst: INJournal magazin
Naslovna fotografija: @jessinowo
Foto: Instagram

Podeli

Scroll to Top