Nekadašnji model, a danas istaknuta dizajnerka Miranda Viđak javnosti se najpre nametnula kao modna ikona autentičnog stila koji malo koga može ostaviti ravnodušnim. Svoju kreativnost pre šest godina odlučila je da pretoči u brend MoodyTwin i mada se čini da su komadi sa potpisom ove marke lako osvojili kupce kako u regionu tako i u Americi, naša sagovornica nam otkriva da iza svega stoji vredan rad njenog malog tima saradnika.
Povodom lansiranja nove linije torbi, sa Mirandom smo razgovorali o počecima njenog rada, modnim tendencijama, inspiraciji…
Koliko je trebalo vremena od početne ideje do lansiranje MOODYTWIN brenda?
– Samo lansiranje nije zahtevalo toliko truda, koliko sve ono što je usledilo nakon lansiranja. Ime mi se dugo vrzmalo po glavi, website je bio spremljen, firma otvorena u nekoliko dana, ali pronaći kvalitetnu produkciju, ljude koji razumiju tvoju viziju, zatvoriti finansijsku konstrukciju svega i ponuditi ljudima autentičan i kvalitetan proizvod – za to je trebalo čak i godinu-dve.
Koji komad izdvajate kao najkarakterističniji za vaš rad?
– To su definitivno torbe. Radim sve odevne predmete osim cipela, ali torbe nekako uvek naiđu na najveću pažnju. Meni su torbe najdraži deo mog posla, opsednuta sam kožom i njenom preradom, konstrukcijom, načinom na koji svaka crtica ili presavijanje u produkciji kasnije ima čitav svoj movement koji niste mogli da predvidite. Koža je kao živo biće, i dobiti ono što želiš od nje jeste težak, ali užasno zadovoljavajući proces.
Kako su ljudi u našem regionu, a kako u Americi prihvatili ono što radite? Razlikuju li se njihovi komentari, zapažanja?
– Razlikuju se u tome što me u Americi ljudi ne znaju i cene moj rad odnosno komade odeće ili torbe koje dizajniram. Kreativnost se užasno ceni u Americi. Kod nas je drukčije, jer te ljudi uvek promatraju kroz prizmu nečeg što su čuli ili pročitali o vama, i razmatraju vaš rad prema tome. Nisu objektivni, i to je nešto što me neverovatno nervira na našim prostorima. Ljudi ne razmišljaju svojim glavama već im mediji kroje mišljenja, a njih često ih više zanima vaš privatni život od rada. Tako sam odlučila da više ne govorim o svojoj privatnosti onima koji ne podržavaju moj rad, ali to mi nije ni bitno jer su mi najvažniji ljudi, klijenti koje imam već godinama i koji uvek znaju šta radim, šta se novo dešava i koji verno kupuju MOODYTWIN već šestu godinu zaredom.
Šta je najteži, a šta najzanimljiviji deo vašeg posla?
– Za mene je proces osmišljavanja kolekcije najjednostavniji deo posla. Ideja imam napretek, a produkcija odnosno izdrada stvari jeste najteži deo. Posebno kada se radi o torbama, jer nikad ne znate kako će se vaša skica i ideja pretočiti u gotov proizvod. Koža, kao što sam već rekla jeste živa stvar i totalno vodi svoju politiku, pa se zato koža i ja često stravično svađamo, pa je potrebno uraditi i po sedam ili osam modela kako bi dobili ono što zaista želim. Taj proces jeste nešto najteže i dok traje doslovno ne spavam od muke. Kada sam u produkciji, prijatelji beže od mene. Najzanimljiviji deo je kada su proizvodi gotovi, kada ih lansiramo i kada vidim reakcije ljudi. To mi je šlag na torti sa kojim zaboravim svaku težinu procesa stvaranja.
Koja je po vama najveća promena u modi poslednjih godina?
– Najveća promena je zapravo pojava socialnih mreža i pratitelja ili followera koji diktiraju modu, na žalost. Diktiraju trendove, diktiraju modne ikone, zapravo sve. Popularnost na socialnim mrežama često nema veze sa kvalitetom, i teško je da pravi kvalitet dobije svoje mesto pod suncem. Nije nemoguće, ali zahteva užasno mnogo vremena i neverovatan trud. Danas za uspeh nije dovoljno biti dobar, danas treba biti dvadeset puta kvalitetniji nego što je bilo potrebno prethodnim generacijama.
Ako želite direktniji odgovor, za mene je Kanye West potpuna revolucija u modnom svetu. Povezao je nepovezivo, od muzike je napravio socijalni narativ, od koncertnih majica napravio couture komade, i srušio sve moguće tabue. Užasno sam modno opsednuta njegovim talentom za dizajn svake vrste. Palete boja koje koristi su nešto što ne mogu uopšte da opišem rečima, koliko mi zadovoljava svaku estetsku potrebu.
Kako vam se dopadaju modne tendencije u 2016.?
– Imam tendeciju da registrujem samo ono što meni odgovara i što mi se sviđa. Nemam vremena da registrujem sve, jer to buni moj rad. Sviđaju mi se sve te nude palete, sive, krem, blush, dust, zatim sviđaju mi se mrežasti materijali, ručno ocrtane kožne jakne i generalno sva alternativna odeća koja se graniči sa athletic wear.
Kako dizanj menja svet?
– Nekako se čini površno pričati o dizajnu kada ceo svet pati, ali ipak, dizajn i kreativno stvaranje jeste nešto što je protivteža svim lošim stvarima koje se dešavaju. Patnja se mora nadglasati lepim, kvalitetnim stvarima, radom, trudom, stvaranjem. Stvaranje i kreativnost su nešto što mene spašava svega negativnog u životu. I na kraju, dizajn je vizualan medij i najvažnije – komunikacija, najefektivniji način da prenesete poruku, utičete na društvo, pa samim time i da, menjate svet.
Šta je najvažnije što ste naučili o dizajnu?
– Da je vrsta performansa. Kada ste raspoloženi, ljuti, veseli, umorni – svaki proizvod koji dizajnirate biće drugačiji. I to je lepota dizajna – što unosite svoje trenutno stanje, raspoloženje, životni put u svaku stvar koju oblikujete. U svakoj ste ostavili sebe u tom trenutku. Dizajn jese tehnika, ali i stanje.
Koliko je izbor pravih saradnika ključan u vašem poslu?
– Strašno je ključan i bitan. Ne samo za uspeh u poslu, već za biti ili ne postojati u poslu. Sama vodim brend, dizajniram, editiram sve vizuale, vodim online shop, i svoj website; uz to radim web design, grafički dizajn i custom merchandise za nekoliko glumaca/muzičara u Holivudu i užasno moram da budem brza i da razmišljam u sekundi da se ne bi ugušila u svemu, stoga mi je bitno da sarađujem sa ljudima koji su na istoj ferkvenciji. Oko sebe imam slične multitalentovane ljude, i svi se hranimo jedni drugima, satima stvaramo, nekad jedva da i spavamo. Stvaranje nam je bitnije od rezultata ili nagrada, i to je jedina poslovna atmosfera u kojoj mogu da funkcionišem.
Prilagođavate li se trendovima i pratite li dešavanja na modnoj sceni?
– Za nekog ko se bavi modom, vrlo malo pratim trendove. Za vreme studiranja, sećam se da sam pročitala nešto o dizajneru Rick Owensu koji ne daje intervjue, ne objavljuje editoriale, ne prati modu. Užasno mi je to bilo čudno tada, pitala sam se kako može imati tako uspešan brend, a da vas ništa ne zanima. Ali, danas to totalno razumijem. Toliko ima buke oko nas, toliko ima sadržaja, gušimo se u informacijama, trendovima, dešavanjima, modnim nedeljama… Toliko ima buke koja mene stravično ometa, i jedini način da mogu da stvaram jeste da se izmaknem od svega i filtriram samo ono malo informacija koje me ne ometaju i ne guše, već inspirišu.